Fons 3 - 459 - Joaquim Malats

Àrea d'identificació

Codi de referència

ES AMDMB 3 - 459

Títol

Joaquim Malats

Data(es)

  • 1872-[1975] (Agregació)
  • 1867-1975 (Creació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport

0,40 m lineals:
. 4 capses documentació biogràfica (paper manuscrit i imprès)
. 102 fotografies (majoritàriament positius en b/n)
. 131 cartes de correspondència.
. 21 targetes postals (paper manuscrit, mecanoscrit i imprès)
. 1 partitura manuscrita.

Àrea de context

Nom del productor

(1872-1912)

Història biogràfica

Joaquim Malats i Miarons, neix l’any 1872 a Barcelona on hi mor el 1912. Fou un pianista i compositor, un dels intèrprets espanyols de finals del segle XIX que va gaudir de major prestigi al llarg de tota la seva vida i trajectòria artística i un dels pianistes més rellevants de la història musical catalana de principis de segle XX, que contribuí decididament a la difusió de la música catalana arreu del món. Els primers llocs a les aules de piano a l'Escola Municipal de Música de Barcelona o al Conservatori de París, l'obtenció del premi Diémer en la seva primera edició de 1903, i els èxits que es derivaren dels seus nombrosos concerts, especialment els interpretats en la seva època de maduresa, van consolidar la seva categoria com a intèrpret.
El context cultural i musical determina les activitats artístiques desenvolupades pel pianista: l'època compresa entre 1888 i 1910, coneguda com l'esplendor del modernisme català, influeix en les activitats artístiques barcelonines. La seva carrera artística s'insereix en el context en què la vida musical de la ciutat obre els ulls a l'exterior, a les sales de concerts s'introdueix la música de Bach, el simfonisme romàntic, l'obra de Richard Wagner i es plantegen qüestions d'estètica musical a través de la crítica especialitzada.
Malats s'inclou dins del conjunt de pianistes formats per Joan Baptista Pujol, entre ells Carles G. Vidiella, Isaac Albéniz, Enric Granados, Màrius Calado, Joan Baptista Pellicer, Ricard Viñes i Carme Matas, formats en un primer moment a l'Acadèmia Pujol i a partir de 1886, en la nova instituïda Escola Municipal de Música de Barcelona, que va suposar la regularització dels estudis musicals que es feien en acadèmies privades, dinamitzant la vida musical de la ciutat.

Història arxivística

El fons fou conservat inicialment pel productor; després de la seva defunció foren la seva esposa Mercè Ros i la seva filla Joaquima Malats qui el conservaren, però desconeixem els possibles canvis del localització del mateix.

Origen de l'ingrés o de la transferència

L’ingrés d’aquest fons va ser parcial en tres temps: l’any 1924 la vídua de Malats va fer un donatiu a l’Escola Municipal de Música de Barcelona de certs objectes (piano Gaveau de Malats), més tard, l’any 1951 fou donada una segona part del fons, i finalment l’any 1982, Joaquima Malats, filla de l’artista, va donar al Museu de la Música de Barcelona la resta del fons (amb la documentació).

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut

El fons conté la documentació generada i aplegada per Joaquim Malats i la seva família. Bàsicament, és un recull fotogràfic amb retrats dedicats de músics i intel·lectuals coetanis i hemeroteca.
Cal destacar un excel·lent i exhaustiu recull de premsa del període que abarca els anys 1883 i 1913, un àlbum de dedicatòries que recollí el pare de Malats, un rellevant epistolari testimoni de l’estreta relació entre Malats i Albéniz i El Lavapiés, partitura hològrafa d’Albéniz dedicada a Malats.

A banda d’això trobem: àlbums amb reculls de premsa artisticobiogràfics d’entre els anys 1885 i 1913, programes i cròniques de concerts; un àlbum de dedicatòries; un centenar de fotografies amb retrats de Malats i d’altres artistes, algunes estan dedicades; medalles i objectes d’homenatge; títol premi Dièmer de París; un quadre amb dibuix de Bagaria.

Valoració, destrucció i programació

Ingressos

Sistema d'organització

Quadre de classificació:

01 Activitat personal i familiar
01.01 Activitat personal
01.01.04 Relacions personals i familiars

02 Activitat Professional
02.04 Activitat artística

03 Activitat creativa i lleure
03.05 Col·leccionisme

04 Relacions externes
04.01 Correspondència rebuda
04.02 Correspondència enviada
04.03 Correspondència entre tercers

06 Activitat de representació
06.02 Projecció pública
06.02.02 Notes biogràfiques
06.02.04 Homenatges, commemoracions i distincions

07 Recursos d’informació
07.04 Publicacions periòdiques
07.05 Documentació impresa
07.06 Reculls de premsa

Àrea de condicions d'accés i ús

Condicions d'accés

Lliure accés

Condicions de reproducció

Lliures de drets; cal esmentar els dipositaris del fons: Museu de la Música de Barcelona.

Idioma del material

  • alemany
  • anglès
  • català
  • espanyol
  • francès

Escriptura dels documents

Nota sobre les llengües i escriptures

Predomini del castellà

Característiques físiques i requeriments tècnics

Instruments de descripció

Àrea de documentació relacionada

Existència i localització dels originals

Existència i localització de reproduccions

Unitats de descripció relacionades

Fons Albéniz: Correspondència entre Malats i Albéniz. Hi ha una fotografia dedicada a Malats.
Fons Granados: Correspondència entre Malats i Granados. Hi ha una fotografia dedicada a Malats.

Descripcions relacionades

Nota de publicació

García Martínez, Paula; Joaquim Malats i Miarons (1872-1912). Cuadros de Música Iberoamericana. Órgano científico del instituto complutense de ciencias musicales, 16, 2008, pàg. 111-142.

Nota de publicació

Mutsumi Fukushima; El piano en Barcelona entre 1880 y 1936. Tesi doctoral (Universitat de Barcelona, 2008), pàg. 331-382.

Àrea de notes

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Genre access points

Àrea de control de la descripció

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

AMDMB

Regles o convencions

Estat d'elaboració

Nivell de detall

Dates de creació revisió eliminació

Idioma(es)

Escriptura(es)

Fonts

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats