Fons ES AMDMB 4-469 - Fons Miquel Llobet

Àrea d'identificació

Codi de referència

ES AMDMB ES AMDMB 4-469

Títol

Fons Miquel Llobet

Data(es)

  • [1860]-2006 (Agregació)
  • 1754-1999 (Creació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport


  • 2,80 m lineals
  • 2566 documents dels quals destaquen:

o 717 partitures (de les quals 316 manuscrits)
o 178 fotografies (majoritàriament positius en b/n)
o 516 cartes i postals
o 566 programes de concert
o 464 articles, revistes i retalls de premsa
A banda, el fons conté 3 enregistraments sonors, 18 guitarres, 53 obres d’art i 19 objectes, custodiats tots ells al Museu de la Música.

Àrea de context

Nom del productor

(1878-1938)

Història biogràfica

Història arxivística

La documentació de Miquel Llobet va ser custodiada pel mateix artista fins a la seva mort, moment en el qual la seva filla Miguelina n’assumeix la gestió. A la mort de Miguelina el 1987, sense descendència, els objectes i documents es van dispersar entre amics de la família, antiquaris i drapaires. Un d’aquests personatges que havia recopilat part del fons el va oferir a Fernando Alonso Mercader (1945-), guitarrista, arranjador, professor i col·leccionista barceloní. El fons Llobet, doncs, és l’agrupació documental més important sobre la guitarra a Barcelona.

L’any 1995 va tenir lloc una exposició d’homenatge a Miquel Llobet organitzada pel Museu de la Música a la Casa del Baró de Quadras. És en aquesta exposició quan hi ha les primeres aproximacions al fons documental, i quan s’arriba a la clara conclusió que és el Museu la institució que hauria de ser el custodi de tot el patrimoni de l’artista.

Dels 2556 documents, n’hi ha 17 que no procedeixen directament de Miquel Llobet o la seva família sinó d’altres persones que posseïen els documents, o bé són còpies dels documents originals. La font d’ingrés s’ha indicat al “Història arxivística” de cada registre.

Origen de l'ingrés o de la transferència

El Museu de la Música incorpora 17 guitarres a la col·lecció el 1953, comprades a Miguelina Llobet. Una altra guitarra de Miquel Llobet i 13 objectes i obres d’art van arribar al Museu per donació de Maria Dolors Terés el 1987.

L’any 1997 s’inicien les converses amb la Direcció de Patrimoni de l’ICUB sobre la idoneïtat de l’adquisició del Fons Miquel Llobet de la Col·lecció Fernando Alonso, però no és fins al 2003 quan té lloc la compra d’una petita part del fons Llobet, concretament de 64 documents personals, familiars i administratius.

Després d’uns anys amb diferents problemàtiques a l’hora de plantejar una solució a l’adquisició del fons Miquel Llobet, l’any 2015 s’arriba a un acord entre la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, la Biblioteca de Catalunya, la Direcció de Patrimoni, Museus i Arxius de l’Ajuntament de Barcelona i Fernando Alonso per a la compra del fons, amb l’aportació del 50% per part de la Generalitat i el 50% per part de l’Ajuntament.

El fons Miquel Llobet ingressa al Museu de la Música el 31 de juliol de 2015.

Un cas particular és el registre FA124. Es tracta de la partitura manuscrita d’una obra emblemàtica de Tàrrega, “Recuerdos de la Alhambra”. Fernando Alonso la va vendre al guitarrista i estudiós alemany Wolf Moser. Quan Moser es va assabentar de les negociacions per a la compra del fons Llobet (i de tota la col·lecció Alonso) per part de les institucions catalanes, va dipositar la partitura a la Biblioteca de Catalunya el novembre de 2014. Al cap d’un any, el novembre de 2015, la Biblioteca va dipositar la partitura al Museu de la Música un cop ja tancada la compra definitiva, i es va tramitar la donació oficial per part de Wolf Moser al Museu.

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut

El fons conté la documentació produïda i aplegada per Miquel Llobet al llarg de la seva trajectòria vital, i també documentació anterior i posterior agregada per la seva família. La importància d’aquesta documentació és fonamental per a la comprensió global de la música catalana entre els segles XIX i XX.

Juntament amb els documents originals, Fernando Alonso va recopilar còpies de microfilm i fotocòpies de diferents documents a què tenia accés però que no va poder adquirir. En el fons Llobet això constitueix prop d’un centenar de documents, és a dir, menys d’un 4% del fons. La resta són originals.

Al fons podem trobar tant documentació personal del mateix artista com també del seu entorn, que ens ajuda a situar la cronologia vital de la família de Llobet. Hi trobem documentació relativa a la seva esposa Anna Aguilar, la seva filla Miguelina o el seu germà Frederic Llobet, com també dels seus pares i altres familiars. També és interessant la documentació econòmica que es recull, com són els balanços dels guanys que Miquel Llobet rep dels seus concerts, escrits i ordenats per ell mateix.

Un dels punts forts del fons és la correspondència, amb més de 500 documents entre cartes i postals. Destaca també el conjunt de fotografies i retrats de personatges vinculats amb Llobet tant professionalment com personal. Moltes d’elles estan dedicades per amics i col·legues músics, la qual cosa permet configurar un arbre d’amistats i col·laboracions molt extens.

Com a fons musical, inclou una important quantitat de partitures, tant manuscrits del propi Llobet com d’altres autors, i música impresa. Alguns exemples en són els manuscrits hològrafs de “L’Hostal de la Peyra”, “El noi de la mare”, “La Filadora” o “La filla del marxant”, entre d’altres, com també arranjaments d’obres famoses d’Albéniz o Granados.

Els programes de concert, més de 500, ens apropen a la trajectòria professional de Miquel Llobet d’una manera directa i permeten analitzar la rellevància social de l’artista i traçar-ne el recorregut.

Per acabar, i per entendre la importància musical que va tenir Miquel Llobet arreu del món, es recullen publicacions de diaris i revistes musicals de diferents indrets del món (Alemanya, Argentina, Estats Units...) amb columnes i articles escrits on es testimonia la gran admiració que despertava Llobet en el món musical. També es recullen articles i ressenyes sobre la seva mort el 1938.

Valoració, destrucció i programació

Ingressos

Sistema d'organització

Basat en: Andreu, Jordi; Cruellas, Rosa M.; Elvira, Maria. “La documentació personal com a eina docent: ensenyar i aprendre amb els fons personals”. Lligall, 21, 2003, pp. 223-270.

01 Activitat personal i familiar
01.01 Activitat personal
01.01.01 Documents identificatius
01.01.02 Activitat acadèmica
01.01.03 Administració del patrimoni
01.01.04 Relacions personals i familiars
01.02 Activitat familiar
02 Activitat professional
02.01 Activitat jurídica
02.04 Activitat artística
03 Activitat creativa i lleure
03.04 Viatges
03.05 Col•leccionisme
04 Relacions externes
04.01 Correspondència rebuda
04.02 Correspondència enviada
04.03 Correspondència entre tercers
06 Activitat de representació
06.01 Actes protocol•laris
06.02.04 Homenatges, commemoracions i distincions
06.02 Projecció Pública
06.02.02 Notes biogràfiques
06.02.03 Entrevistes
06.02.07 Obsequis i dedicatòries
06.02.10 Necrològiques
07 Recursos d’informació
07.01 Obra aliena
07.02 Dossiers temàtics
07.04 Publicacions periòdiques
07.05 Documentació impresa
07.06 Reculls de premsa

Davant de la diversitat i complexitat del fons, i tenint en compte les diferents tipologies de documents, s’ha optat per agrupar les partitures segons el següent criteri per facilitar-ne la cerca i l’accés:


  • Partitures d’obres de Miquel Llobet o bé arranjades/copiades per ell, tant manuscrites com impreses: Activitat artística.
  • Partitures manuscrites d’altres autors: Obra aliena.
  • Partitures impreses d’altres autors: Documentació impresa.

En els documents que originalment formaven part d’una carpeta temàtica, per exemple “María Luisa Anido” o “Francesc Tàrrega”, s’ha indicat la carpeta original al camp “Identificador alternatiu” (Àrea d’identificació).

Àrea de condicions d'accés i ús

Condicions d'accés

Lliure accés

Condicions de reproducció

Lliures de drets; cal esmentar l’entitat dipositària: Museu de la Música de Barcelona.

Idioma del material

  • alemany
  • anglès
  • català
  • danès
  • espanyol
  • francès
  • italià
  • japonès
  • portuguès
  • rus

Escriptura dels documents

Nota sobre les llengües i escriptures

Predomini del castellà

Característiques físiques i requeriments tècnics

L’estat de conservació és regular-bo. Tots els documents van passar una anòxia en arribar al Museu. Els registres 05.36, FA2179, FA2180 i FA2181 van ser restaurats al Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya el 2016.

Instruments de descripció

La informació sobre el fons i la descripció dels documents es pot consultar al catàleg d’arxiu del Museu de la Música de Barcelona
(http://arxiu.museumusica.bcn.cat).
Els enregistraments sonors es poden consultar al catàleg de la biblioteca del Museu (http://catalegbiblioteca.museumusica.bcn.cat).
Els objectes, instruments i obres d’art es poden consultar al catàleg en línia del Museu (http://cataleg.museumusica.bcn.cat/?lang=ca).
La informació sobre el fons i el catàleg de partitures i correspondència i fotografies es pot consultar a l’adreça web del Museu de la Música de Barcelona (CCB).

Àrea de documentació relacionada

Existència i localització dels originals

Existència i localització de reproduccions

Unitats de descripció relacionades

Descripcions relacionades

Àrea de notes

Nota

Hom pot observar que el fons Miquel Llobet i la Col·lecció Fernando Alonso tenen una mateixa provinença: el conjunt de documents que Fernando Alonso va col·leccionar al llarg de la seva vida.

Tanmateix, des del Museu de la Música de Barcelona hem considerat adient tractar el fons Miquel Llobet de forma independent, degut a la quantitat de documents, la complexitat i la rellevància d’aquest fons.

Per re-construir el fons Llobet, doncs, es va seleccionar tota aquella documentació que, sempre segons Alonso, formava part originalment del fons Llobet.

Per altra banda, tota aquella documentació que forma part de la voluntat de col·leccionar de Fernando Alonso, encara que tingui a veure indirectament amb Miquel Llobet, s’ha considerat que forma part de la col·lecció, i no del fons personal d’aquest artista.

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Genre access points

Àrea de control de la descripció

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

AMDMB

Regles o convencions

Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat
de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció general d’Arxius i
Associació d’Arxivers de Catalunya, 2006.

Estat d'elaboració

Nivell de detall

Dates de creació revisió eliminació

Última versió: Luis Guil-Marisa Ruiz, febrer 2018.

Idioma(es)

Escriptura(es)

Fonts

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats